Noen businessideer bare kommer til deg.
Plutselig sniker de seg innpå deg og fyller deg helt.
Ayla Business var en slik idé. Hun fremstod som både lumsk, påtrengende og altoppslukende og hun snudde hele livet mitt på hodet.
For en stund!

Oppstartideen til Ayla Business
Ayla Business handler om en karrierekvinne og hennes entreprenørskap, men hun kan også handle om andre karrierekvinner og deres entreprenørskap.
Jeg hadde stukket av noen dager fra mas og endeløse forpliktelser i Norge og gikk tur på stranda i Alanya. Året var 2018, måneden var april og det var bursdagen min. Den dårlige samvittigheten over å forlate arbeidsoppgavene hjemme i Norge, forvitret i den varme og fuktige luften rundt meg og det kjentes deilig å bevege meg fremover til lyden av bølgene som slo mot stranden. Øyeblikket var både tragisk og magisk. Med ett åpnet alle verdens sluser seg og rasende digre regndråper styrtet ned fra himmelen.
Jeg søkte tilflukt i en gangtunnel under en sterkt trafikkert vei og mens regn og biler dundret over hodet mitt, sto oppstartideen til Ayla Business frem som en fargerik dronning.
Lysring rundt månen!
Den overveldende businessideen fikk navnet Ayla og som betyr lysring rundt månen. «Halo around the moon». Hun var alt jeg beundret i en annen. Jeg misunte den voldsomme friheten som gnistret mot meg og jeg kjente selvtilliten som preget holdningen og bevegelsene hennes som spark i magen. Hun var selvstendige, selvsikker, pågående og ambisiøs og brøt med de forventede stereotypiene av hva en kvinne skulle være. Men mest av alt var hun fri, selvbevisst og uredd og hun hadde et klart budskap med seg.
Jeg så det så klart, i smilet hennes, i besluttsomheten i øynene og i den stolte og rette holdningen. Jeg måtte skape en ny business i hennes ånd.
Motforestillingene!
Først stresset hun meg, for i det øyeblikket jeg så henne, visste jeg at hun ville dytte meg brutalt og rått ut av komfortsonen. Jeg hadde stått der før og visste med hver fiber i kroppen at det var en påkjenning, ikke minst pga. forventningene jeg stilte til meg selv. Denne gangen ville det bli verre. Bruen jeg skulle passere for å nå over på den andre siden, ville henge høyere enn veien til tidligere bragder.
For jeg ante ikke hvordan jeg skulle realisere henne, hvor jeg skulle begynne, om jeg hadde kompetansen hun krevde eller om jeg egentlig orket å putte alle bitene sammen å skape det hun ville. Maktet jeg å begynne på nytt igjen? Hadde jeg nok erfaring til at det var verdt å hive seg utpå? Og ville noen i det hele tatt bry seg med hva jeg hadde å si? Ville bank og investorer tro på oppstartideen til Ayla Busienss, på meg og på mulighetene som fantes i konseptet?
Og så var det jobben jeg allerede hadde. Var jeg virkelig klar til å forlate skuta som gikk fremover i full fart mens den hvite sjøsprøyten fosset langs baugen? Jeg hadde betalt for bemanningsfranchisen og herrene i Oslo var ikke kjent for å gi noe tilbake. Naken inn og naken ut, var en sannhet uten modifikasjon. Å starte nytt firma så lenge jeg eide franchisen, ville i tillegg bryte med franchiseavtalen. Det kunne koste meg dyrt.

Å skape noe selv!
Ayla brydde seg ikke om mine motforestillinger og lot dem prelle av som flass på skuldra. Hun hadde bestemt seg og gav meg ikke et valg. Jeg måtte begynne på nytt. Samle sammen alle trådene fra en lang karriere og skape noe for meg selv som andre kunne ha glede av. Og Ayla eide ingen begrensninger. Hennes overbevisning slukte meg rått og brutalt. Mens harde regndråper smalt over hodet mitt, fylte hun meg med forventning, livsglede og viljestyrke. Fremdeles visste jeg ikke omfanget, hva Ayla skulle bli, men jeg visste at hun skulle stå støtt og egenrådig frem i verden.
Under den euforiske følelsen av forventning, lå fremdeles tvilen og dirret. Trygghet versus risiko? Rutine versus en himmelhøy læringskurve? Tankene spratt opp og ned til takten av regnet, mens usikkerheten fosset som iskaldt vann gjennom årene. Dette var galskap. Jeg kunne ikke starte Ayla Business. Egentlig burde jeg «safe» resten av karrieren, sikre pensjon og eiendom og mine store ungers fremtid.
Å miste seg selv!

Mens jeg studerte de klissvåte joggeskoa, tenkte jeg på de siste årenes anstrengelser. Jeg var sliten langt inni margen og jeg hadde mistet gnisten. Jeg var lei av menns bruk av makt og posisjon, av å tilhøre en organisasjon der jeg overhode ikke hørte hjemme, av en bransje der grådighet og kynisme hadde herredømme, av kunder som ikke gjorde opp for seg og arbeidere som egentlig ikke ville jobbe for et bemanningsselskap. Jeg var lei av å anstrenge meg for å gjøre alle til lags i en krigssone av løpske verdier uten fotfeste. Hensikten og meningen var blitt borte i et fellesskap uten substans. Og jeg kjente definitivt en sterk trang til å bytte ut verneskoa med høye hæler på daglig basis. Å jobbe med menn og for menn, på bygge og anleggsplasser og på kontoret, hadde gitt karrierekonteksten «overload» av testosteron.
Og tankene ble mer avslørende. Jeg hadde mistet meg selv. Det var sannheten. På et eller annet vis hadde jeg havnet på feil sted på egen karrierevei, på en vei der penger og makt og utnyttelse av andre, overskygget egne verdier. Å gi mennesker muligheter, og som alltid hadde betydd så mye for meg, betydde ikke annet enn å gi meg selv muligheter. Jeg var på god vei til å bli en av de profittjeger som kunne solgt bestemora si hvis prisen var rett.
Og jeg visste at jeg ville noe mer, noe som gav større mening og livsglede, der jeg igjen kunne gjøre en innsats for andre. Underveis var mye av motivasjonen og arbeidsgleden blitt borte samtidig som jobben tok det meste av døgnets timer. Selv min egen familie kom i andre rekke i det sekundet en mail eller melding plinget inn på mobilen. Det kunne jo være en kunde og svarte jeg ikke med en gang, ville han garantert fortsette videre på listen over konkurrentene. Noen ganger kjente jeg meldingslyden fysisk i kroppen.
Ayla Business ville imøtekomme et sterkt ønske hos meg til å fremheve og støtte andre karrierekvinner, gi dem noe av verdi som kunne skape en enklere, mer fargerik og interessant hverdag.

Visdom og beslutning!
De personlige egenskapene til businessen var allerede klare. Ayla – Business skulle stå for stolthet, fremtidstro, målbevissthet, karrierebevissthet og en uendelig grenseløshet. Hun måtte bli fryktløs, fri, selvstendig og fylt til randen med feminin kraft, godt blandet med viljestyrke og livsglede. Hun trengte disse egenskapene for å lykkes på en vei som garantert ikke ville bli lett. Og hun trengte en business som var tro mot hennes verdier.
Så der sto hun og glodde freidig på meg mens hun lo av min forvirring og fryktinngytende hjerteslag.
Veien til suksess? Jeg visste det i ryggmargen. Ayla Business handlet om noe som var mye større enn meg selv. Hun var en pioner, en som ville lede andre kvinner fremover. Kunne mine kurs, klær og sterke fokus på karriere, gi mot og selvtillit til så mange kvinner at de vil ta sin fortjente dominans i næringslivet i Norden? Jeg hørte summingen til rumpetrollene som hvisket; «Hvem tror du at du er? Du har ikke nok kunnskaper. Ingen vil tro på deg.» Ayla himlet med øynene til lyden av usikkerhet og sa høyt og tydelig; «Gjør det du kan, så kan andre gjøre det de kan. Verre er det ikke.»

Og da så jeg det. Ayla var så ung, så lett på foten, så fargerik og ildfull, men i øynene hennes lå generasjoner av kvinners visdom og erfaring. I henne fantes all verdens kunnskap. Jeg stirret etter henne mens hun sprang ut i regnet og danset bortover stranda. Vannet rant nedover ansiktet hennes. Armene var løftet mot himmelen. Hun hørte til i to verdener. I den ene verden var hun fri, uavhengig og lykkelig og i den andre var hun fylt opp av andres forventninger.
Kanskje hun var litt gal. Litt utenfor normalen. Litt sexy, litt modig og veldig provoserende. Noen ville definitivt like henne, andre igjen ville neppe det. Kun en ting var sikkert. Hun var kun for de få, men hun hørte fremtiden til. Jeg trengte ikke å appellere til massene. Det var nok at jeg fant fram til alle de andre kvinnene der ute som lot seg fascinere like sterkt av Aylas personlighet og Ayla Business som det jeg gjorde selv.
Da jeg forlot stranda, hadde jeg bestemt meg. Jeg måtte trø ut av komfortsonen og gjøre noe som gav mening. Når Ayla kunne stirre sannheten inn i hvitøyet, kunne jeg gjøre det samme. Meningen fantes i det umulige, hvis vi kvinner definerte våre betingelsene og skapte vår egen suksess. Min oppgave var å skape Ayla Business og hun skulle bestå av tre ting, klær, kunnskap og karriere.
Brått reiste jeg meg og løftet blikket mot himmelen mens jeg gikk ut i det voldsomme regnet. Jeg var villig til å risikere alt, selv å bli våt til skinnet. Noen ganger finnes det ikke et annet valg enn å følge egen overbevisning.
.